Creatieve therapie

... is een vorm van therapie waarbij de nadruk ligt op het werken met creatieve materialen. In plaats van vooral praten (bijvoorbeeld bij een psycholoog), ga je door middel van het werken met creatieve materialen aan de slag met je klachten. Er wordt gewerkt met verschillende materialen, bijvoorbeeld: verf, klei, hout, karton, papier, potloden en krijt.

Creatieve Therapie | Dadoen
Creatieve Therapie | Dadoen
Kinderen
dragen nog niet de ballast
van kennis over hoe de dingen
zouden-moeten-zijn. omdenken
Creatieve Therapie | Dadoen

Wat creatieve therapie zo bijzonder maakt, is dat het een ervaringstherapie is. Door te werken met materialen ervaar je letterlijk wat er gebeurt op dat moment met je gedachten, je gevoel en je handelen. Samen met de creatief therapeut kun je dit bekijken en zoeken naar manieren die je kunnen ondersteunen of inzicht kunnen geven.

Bijvoorbeeld: je bent iemand die graag dingen erg goed doet waardoor je bang bent om te falen. Je hebt de lat hoog liggen voor jezelf. Binnen creatieve therapie kom je deze gevoelens tegen in het werken met materialen. Door oefeningen of materialen te gaan gebruiken kun je andere ervaringen opdoen, die je ook kunt gebruiken in het dagelijks leven. Je kunt op een andere manier naar jezelf en je gevoel gaan kijken.
Daarnaast is creatieve therapie geschikt om uiting te geven aan je emoties en kan het ondersteunen bij het verwerken van traumatische ervaringen of rouw. Soms is het erg lastig gevoel onder woorden te brengen, maar lukt het wel wanneer je creatief aan de slag gaat.

Emotionele problemen | Dadoen Emotionele problemen

  • Waar heb je last van?
    • Je voelt je somber, maar weet niet waar het vandaan komt.
    • Je voelt je snel gestrest.
    • Je bent geïrriteerd zonder aanwijsbare reden.
  • Waar kun je bijvoorbeeld aan werken? Het verwerken van traumatische ervaringen en rouw of het leren uiten en vormgeven van emoties.

Gedragsproblemen | Dadoen Gedragsproblemen

  • Waar heb je last van?
    • Je bent chaotisch en het lukt je niet hierin overzicht te creëren.
    • Je vergeet belangrijke dingen zoals afspraken.
    • Je bent perfectionistisch waardoor je vaak te lang met iets bezig bent.
  • Waar kun je bijvoorbeeld aan werken? Het leren structuur aanbrengen, leren chaotisch gedrag tegen te gaan, verminderen van probleemgedrag, leren beter om te gaan met frustraties, leren om controle te verminderen, concentratie leren verhogen, doorzettingsvermogen vergroten.

Egoversterking | Dadoen Problemen op het gebied van zelfbeeld/zelfvertrouwen

  • Waar heb je last van?
    • Je bent bang om iets verkeerd te doen.
    • Je bent onzeker over je uiterlijk/jezelf.
    • Je hebt moeite met het aangeven van grenzen.
  • Waar kun je bijvoorbeeld aan werken? Ontdekken en uitbreiden van mogelijkheden en onmogelijkheden, vergroten van zelfvertrouwen en zelfbeeld, leren accepteren van grenzen en beperkingen, ontwikkelen van eigenheid en identiteit.

Sociale problemen | Dadoen Sociale problemen

  • Waar heb je last van?
    • Je hebt moeite met samenwerken.
    • In groepen durf je niets te zeggen.
    • Wanneer er niet naar je geluisterd wordt, word je boos.
  • Waar kun je bijvoorbeeld aan werken? Leren samenwerken, leren kijken en luisteren naar anderen, bevorderen van assertiviteit, leren grenzen te stellen, rekening leren houden met anderen.

Lichamelijke klachten zonder verklaarbare medische reden | Dadoen Lichamelijke klachten zonder verklaarbare medische reden

  • Waar heb je last van?
    • Je bent vaak moe.
    • Je hebt last van hartkloppingen of druk op je borst.
    • Je hebt veel/weinig eetlust.
  • Waar kun je bijvoorbeeld aan werken? Anders om leren gaan met je klachten, acceptatie van lichamelijke klachten, signalen van je lichaam leren herkennen en hiernaar leren luisteren.